dinsdag 21 juni 2011

Nuttig

Laatst kwam in een gesprek met een vriendin naar voren dat ze zich graag nuttig wilde voelen. "En dan niet alleen voor mijn man, of voor mijn gezin. Ik wil me gewoon nuttig voelen." Toen ik verder vroeg wat ze dan voor ogen had, kon ze daar niet zo een-twee-drie een duidelijk antwoord op geven, maar waar het op neer kwam was, dat ze iets wilde doen om anderen te helpen.

Ik denk dat er veel vrouwen zijn die er ook zo over denken. Ik in ieder geval wel, daarom schrijf ik deze artikelen. Er is veel dat we kunnen, maar dat niet uit de verf komt. We 'zitten vast' in een baan, ons huishouden, ons gezin; ook leeftijd is zo'n situatie. Vaak willen we meer, of in ieder geval anders, maar hebben geen idee wat of hoe.
Frappant is echter dat steeds meer vrouwen toch iets 'erbij' gaan doen. Iets dat ze leuk vinden, of het financieel nou iets oplevert of niet. Want, hoe krom het ook mag klinken, het levert ze altijd iets op - een vergroot zelfvertrouwen, het gevoel van 'ik ben ergens goed in'.

Zo kwam ik vrij kort na bovengenoemd gesprek op het internet een filmpje tegen over een vrouw die een oude hobby van toen ze jong was had uitgebouwd tot een goedlopende internetzaak. Waarmee? Ze maakte zelf zeep, die ze als cadeautje weggaf bij verjaardagen en speciale gelegenheden. Blijkbaar beviel de zeep zo goed dat men om meer vroeg en uiteindelijk bestellingen ging plaatsen. Zo zie je maar: doe iets wat je leuk vindt, help een ander ermee ('nuttig') en voordat je het weet ben je een succes!

Misschien ken je de kreet 'when mom's happy, everybody's happy'. Dit geldt zéker voor deze vrouwen die 'iets erbij doen'. Omdat ze lekkerder in hun vel steken, stralen ze dat uit en met name hun kinderen pikken dat op. En omdat die rustiger zijn is pa ook minder gestresst wanneer hij thuis is, en ga zo maar door. Kortom: wanneer moeder zich goed voelt, volgt de rest van het gezin vrijwel vanzelf.

Om even terug te komen op het gevoel nuttig te willen zijn: wat ís nuttig nou eigenlijk? Volgens het woordenboek is de definitie: met praktisch effect, zinvol, verdienstelijk. Ik denk dat je het in dit geval kunt 'vertalen' met zinvol. We willen het gevoel hebben een zinvolle bijdrage te leveren, niet slechts 'de vrouw/partner van', 'de moeder van', 'de assistente van' te zijn, maar meer in ons eigen recht te leven. We willen waardering voor onze bijdragen. En geloof me: die zijn nuttig!

Alexandra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten