dinsdag 7 juni 2011

Moeten?

Ach ja, we moeten allemaal van alles. We moeten ons huishouden doen, we moeten voor een inkomen zorgen, we moeten de auto wassen, we moeten... maakt niet uit. We moeten.
Maar heb je er ooit aan gedacht dat dat een keuze is? Dat je ervoor kiest, om jezelf te vertellen dat je 'moet'?

Ik heb een aversie tegen 'moeten'. Het draait negen van de tien keer om iets dat ik niet leuk vind, waar ik geen zin in heb, waar ik tegenop zie...
Moeten, plicht - woorden die voor mij nogal negatief geladen zijn. En daar komt dan meteen de aap uit de mouw: het gevoel dat erbij komt kijken wanneer ik iets 'moet'. Zoals: 'Bah, ik moet alwéér eten koken.' Of: 'Jakkes, de wasmand zit alweer vol.' En wat denk je van deze: 'Blèèèh, maandagochtend - weer naar m'n werk.' Enzovoort, enzovoort.
Mmm... nu ik dit schrijf valt het me op dat het meestal om zich herhalende zaken gaat. Zou dat het zijn? Of in ieder geval een deel van de reden?

De laatste tijd ben ik er steeds meer achter gekomen dat het vooral gaat om hoe je tegen situaties aankijkt. Neem nou dat maandagochtend-gevoel. Je baalt ervan dat je wekker gaat en je niet kunt uitslapen, dat het leuke weekend weer voorbij is, dat je niet op gang kunt komen, dat... Kortom: een negatief gevoel. Eerlijk gezegd was ik er ook zo één die de maandagochtend liever oversloeg, maar ja - dat werkt nou eenmaal niet.
Wat dan?

Natuurlijk kun je de avond tevoren vast je kleding uitzoeken en klaarleggen; dat scheelt je weer een paar minuten tijdens het langzaam-op-gang-komen. Maar wat nog veel belangrijker is: zodra je je wekker een mep hebt gegeven en teruggeploft bent op je kussen, denk je bij jezelf: 'Ik ga er een mooie dag van maken. De keuze is aan mij. Ik kies ervoor om een mooie, plezierige dag te beleven.'
Dan sukkel je gapend naar de badkamer, en tijdens je ochtendritueel hou je jezelf constant voor dat je ervoor kiest een mooie, plezierige dag tegemoet te gaan. Voordat je aan je ontbijt zit heb je dat dan al zo'n 50 tot 100 keer tegen jezelf gezegd. En waaratje: je dag lijkt al veel minder problemen te hebben dan anders op die maandagochtenden! Het is net alsof je plezierige dingen aantrekt, hoe vaker je herhaalt dat je daarvoor kiest. En voor je het weet zit je 's avonds op de bank je te verbazen over die prettige maandag!
Dezelfde truc kun je natuurlijk ook op andere dagen uithalen.

Ga er nu eens van uit dat alle situaties neutraal zijn. Hoe je ze bekijkt en ervaart ligt aan de kleur van de bril die je ophebt. Zijn de glazen grijs, dan ziet je wereld er somber uit. Zijn de glazen roze, dan lijkt alles prachtig. Zijn de glazen echter helder, dan ben je in staat om objectief naar een situatie te kijken en hem te zien zoals hij is.
Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is, dat wanneer je de keuze maakt om anders tegen een situatie aan te kijken, je zelf kiest hoe je hem wilt beleven. Dat maakt je vaak een stuk vrolijker, en het werkt bevrijdend.
JIJ KIEST - de macht is aan jou!

Ik wens je vele heldere keuze-momenten toe.

Alexandra

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten